Grabaciones Históricas



Detail



HOM13080
You can buy this record here
19 €

Grabaciones Históricas
Manuel de Falla


Varios


MANUEL DE FALLA (1876-1946)

GRABACIONES HISTÓRICAS

 

CD1

1. SERENATA ANDALUZA (1889-99) 2'41"

(arreglo para castañuelas y orquesta sobre el original para violín y piano).

Antonia Mercó 'La Argentina".

Grabación realizada en 1931.

Odeón 188.755.

 

2. TUS OJILLOS NEGROS (1902-3) 3'30"

Elvira Hidalgo

acompañada de orquesta

Grabación realizada en 1926.

Regal RS50041.

 

CUATRO PIEZAS ESPAÑOLAS (1906)

Leopoldo Querol, piano.

3. ARAGONESA 2'51"

4. CUBANA 3'56"

5. MONTAÑESA 4'35"

6. ANDALUZA 3'20"

Grabación realizada en 1936.

La Voz de su Amo DA 4251/DB 4208.

 

SIETE CANCIONES POPULARES ESPAÑOLAS (1914)

María Barrientos, soprano.

M. de Falla, piano.

7. EL PAÑO MORUNO 1'15"

8. SEGUIDILLA MURCIANA 1'16"

9. ASTURIANA 2'25"

10. JOTA 3'04"

11. NANA 1'30"

12. CANCIÓN 1'12"

13. POLO 1'30"

Grabación realizada en 1928 (7, 8, 9 y 10) y 1930 (11, 12 Y 13)

Columbia WLX 306-310, 1368, 1415

 

14. SONETO A CÓRDOBA (1927) 3'05'

María Barrientos, soprano.

M. de Falla, piano.

Grabación realizada en 1930. Columbia WLX 1369.

 

CONCERTO (1926)

M. de Falla, clavecín Pleyel.

Marcel Moyse, flauta.

Georges Bonneau, oboe.

Emile Godeau, clarinete.

Marcel Darrieux, violín.

Auguste Cruque, violoncello.

15. ALLEGRO 3'23"

16. LENTO 7'22'

17. VIVACE 4'03"

Grabación realizada en 1930

Columbia LX 1366-67,1418)

 

18. PSYCHÉ 4'29"

Leyla Ben Sedyra, soprano.

Quinteto Instrumental Pierre Jamet.

Grabación realizada en1942.

La Voix de son Maitre W 1507

 

19. FANTASÍA BÉTICA (1919) 8'36"

Mark Hambourg, piano.

Grabación realizada en 1923

His Masters Voice D766

 

EL AMOR BRUJO (1919-1915)

 

20. CANCIÓN DEL FUEGO FATUO 1'32"

María Barrientos, soprano.

M. de Falla, piano.

Grabación realizada en 1930.

Columbia WLX 1415.

 

21. CANCIÓN DEL AMOR DOLIDO 3'22"

 

22. CANCIÓN DEL FUEGO FATUO 2'45"

Conchita Supervía, acompañada de orquest

Grabación realizada en 1930.

Odeon 184201.

 

23. DANZA DEL JUEGO DEL AMOR 2'30"

Ninon Vallin,

acompañada de orquesta

Grabación realizada en 1927.

Odeon 188573.

 

Total CO 1 75'36"

 

CD 2

 

EL AMOR BRUJO (1914-1915)

 

Conchita Velázquez, soprano.

Orquesta Bética de Cámara de Sevilla

Director: Ernesto Halffter

1. INTRODUCCIÓN. EN LA CUEVA 2'51"

2. CANCIÓN DEL AMOR DOLIDO 1'37"

3. DANZA DEL TERROR 2'23"

4. EL CÍRCULO MÁGICO 2'30"

5. A MEDIANOCHE 0'25"

6. DANZA RITUAL DEL FUEGO 4'24"

7. CANCIÓN DEL FUEGO FATUO 2'16"

8. PANTOMIMA 4'18"

9. DANZA DEL JUEGO DEL AMOR 2'46"

10. FINAL 1'35"

Grabación realizada en 1930. Columbia A 4001-4

 

 

NOCHE EN LOS JARDINES DE ESPAÑA (1909-1916)

Manuel Navarro, piano.

Orquesta Bética de Cámara de Sevilla

Director: Ernesto Halffter

 

11. EN EL GENERALIFE 10'43"

12. DANZA LEJANA 5'35"

13. EN LOS JARDINES DE LA SIERRA DE CÓRDOBA 8’11"

Grabación realizada en 1930. Regal LKX 5004-6

 

SIETE CANCIONES POPULARES ESPAÑOLAS (1914)

14. EL PAÑO MORUNO 1'29"

por Cortchita Supervía

15. SEGUIDILLA MURCIANA 1’15"

por Conchita Supervía

16. ASTURIANA 2'21"

por Conchita Supervía

17. JOTA 2'4S"

por Conchita Supervía

18. JOTA 338"

por Juan García

19. JOTA 2'58"

por Conchita Badía

20. JOTA 3'25"

por Miguel Fleta

21. JOTA 3'08"

por Lucrecia Bori

22. NANA 1'35"

por Conchita Supervía

23. CANCIÓN 1'15"

por Conchita Supervía

24. POLO 1'48"

por Conchita Supervía

(14, 15, 16, 17, 22, 23 y 24): grabadas en 1928-1930

(Odeón 184.182/3/4) acompañamiento al piano por

Frank Marshall.

(18): grabada en 1931(Parlophon 26056);

acompañamiento de piano de J. Sabater.

(19): grabada en 1940 (Victor 4465); acompañamiento al piano de O. Colacelli.

(20): grabada en 1929 (Gramófono 62297)

(21): grabada en 1937 (Victor 1978-A). Acompañamiento de piano por George Copeland.

 

Total CD 2 76’07"

 

CD 3

1. EL RETABLO DE MAESE PEDRO 29'44"

(1919-1923)

Isabel Penagos, soprano.

José Mª Higuera, tenor.

Pedro Farrés, barítono.

Genoveva Galvez, clavecín.

Director: Ernesto Halffter

ORQUESTA SINFÓNICA DE LA RTVE.

(Grabación en vivo el 20 de Noviembre de 1966 en el Teatro de la Zarzuela de Madrid)

 

2. EL SOMBRERO DE TRES PICOS 21'07"

(1919)

Suites nºs 1 y 2

Orquesta Nacional de España

Director: Ataulfo Argenta

(Grabación en vivo el 21 de Octubre de 1956 en el Palacio de la Música de Madrid)

 

3. HOMENAJES (1939) 18'58"

Orquesta Nacional de España

Director: Ataulfo Argenta

(Grabación en vivo el 21 de Octubre de 1956 en el Palacio de la Música de Madrid)

(1, 2 y 3): grabaciones procedentes del Archivo Sonora de Radio Nacional de España.

 

Total CD 3 69'57"

 

CD 4

1. HOMENAJE (1920) 2'54"

"Le tombeau de Claude Debussy"

Andrés Segovia, guitarra.

(Grabación en vivo en el Festival de Música y Danza de Granada de 1953)

 

2. LA VIDA BREVE (1904-1905)

SUITE ORQUESTAL 32'48"

Pilar Lorengar, soprano.

Orquesta y Coro de la RTVE

Director: Enrique García Asencio

(Grabación en vivo del Concierto celebrado en el Palacio de Congresos de Madrid el 22 de

Octubre de 1972).

 

3. FUEGO FATUO (1919) 32'47"

Orquesta Sinfónica de la RTVE

Director: Antoni Ros Marbá

(Grabación realizada en el Teatro Real de Madrid el 5 de Junio de 1976)

(1): grabación perteneciente al Archivo de la S.E.R. (Sociedad Española de Radiodifusión)

(2 y 3): grabaciones pertenecientes al Archivo Sonoro de Radio Nacional de España.

 

Total CD 4 68'37"


About

FALLA: HISTORIC RECORDINGS

The appearance of Manuel de Falla on the music scene at the beginning of the 20th century was providential, because he consolidated and disseminated the existence of an important Spanish School of Composers all over the world. The two most outstanding, Albéniz y Granados, dedicated their best compositions to the piano and, although this is not the case for Falla, the composer from Cadiz left some very interesting piano compositions as well. Falla started his piano studies with his mother and finished them in Madrid with José Tragó (1857-1934), a pupil of George Mathias, a French pupil of Chopin. Many of his first compositions were written for the piano. Meant for piano and violin, the composition called Serenata Andaluza (1898-99), has perhaps greater musicality than the two Serenatas for piano only. The recording on this first forgotten opus of Falla, corresponding to an anonymous arrangement for castanets and orchestra recorded by Antonia Mercé “La Argentina" in 1931. "La Argentina" (1888-1936) was a real ambassador of Spanish dance all over the world, especially in France. She produced the choreography for one of the acts of the ballet version of El Amor Brujo on the occasion of its premiére at the Théátre Lyrique du Trianon in Paris, co May 22nd, 1925, which was directed by Manuel Falla himself.

Another early compositions of Falla, the only one song of his youth years to be edited, is included here as a tribute to his begínnings as a composer. It is Tus ojillos negros (1900), a song which later on became famous in the version of great singers such as Hipólito Lázaro y Lucrezia Bori. The version included on this CD is by the soprano Elvira de Hidalgo (1892-1980), accompanied by an orchestra arrangement. Elvira de Hidalgo was an outstanding performer, aboye all in "coloratura" roles, who triumphed in the great theatres of Europe and the United States. In 1936, she established herself as a teacher in Athens, with María Callas as one of her pupils, who always admit her teanher's influence on the evolution of her voice.

Falla must have started with the composition of his four "pieces" for piano at the end of 1905, shortly after the premiére in Madrid of his Allegro de Concierto. Dedicated to Isaac Albeniz, the "pieces" got their premiére afterwards on March 27th, 1909, during a concert in Paris given by the pianist Ricardo Viñes at the Sociéte Nationale de Musique. In these "pieces" Falla is clearly more conscientious than Albeniz in his use of traditional music (as shown in the "guajira" of La Cubana and in certain cantabrian songs in La Montañesa). Nevertheless, this does not mean that he was a folk music composer strictly to the document's meaning. He himself declared that "except on rare occasions, rather than strictly using popular songs, I tried to extract their rhythm, form, outline and characteristical ornamental motif, their modulating cadence".

The recording included herein was made by Leopoldo Querol (Vinaroz, 1899-Madrid, 1985) in 1936. Querol was one of the first Spanish pianists of international renown. He was a highly cultured man who wrote relevant musicological works, such as the one dedicated to the Cancionero de Uppsala (Song book of Uppsala). Under the teachings of López Chávarri in Valencia and Ricardo Viñes in Paris, Querol made the first complete recording of the Suite Iberia of Albéniz, which was highly acclaimed in music circles. He travelled all over Europe accompanied by the violinist Juan Manen, and performed in the main capital cities. In 1972 he entered the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. His interpretations of Spanish music are considered to be a model of its kind.